top of page

Wat is de Mens? 

“Wat is de mens, dat Gij hem gedenkt…?’ (Psalm 8:5).


In deze wereld leven allerlei soorten mensen. Ze spreken allemaal andere talen en leiden heel verschillende levens. De een rijdt op een ossekar, de ander vliegt zijn eigen “jet”. Wie goed om zich heen kijkt gaat zich vanzelf afvragen: “Wat is nou eigenlijk de mens?”

Oppervlakkig gezien zijn er misschien evenveel antwoorden als er mensen zijn. Laten we daarom aan menselijke antwoorden voorbijgaan en ons verdiepen in wat de Bijbel zegt, want daar vinden we het antwoord van God.


De Waardigheid van de Mens

De mens heeft een unieke waardigheid. Een waardigheid die we pas echt begrijpen als we erkennen dat hij door God geschapen is (Gen 1:27). De mens is gemaakt uit het stof van de aarde (Gen 2:7) en ons leven heeft daarom ook veel stoffelijke kanten. We hebben zintuigen, een zenuwstelsel en ons biologisch funktioneren is gelijk aan dat van veel dieren.

Toch heeft de mens ook iets volledig unieks. God maakte hem naar zijn eigen beeld (Gen 2:7), en daarom is hij anders dan de rest van het geschapene. Hij hoort erbij maar valt er toch buiten. Een voorbeeld van Gods beeld in ons is onze vrijheid. Een hond kan zich niet anders dan “honds” gedragen. Hij heeft gewoon geen keus. Maar de mens kan vrije keuzen maken en daarmee zijn karakter en levensstijl, zijn gewoonten en gedrag beïnvloeden.


De Verdorvenheid van de Mens

Een bijbelstudie over de mens is niet kompleet zonder aandacht te schenken aan de verdorvenheid van de mens. De mens misbruikte zijn vrijheid en verloor daarmee de waardigheid die God voor hem bedoeld had. Sindsdien misbruikt hij niet alleen zijn vrijheid maar ook andere gaven die God de mensheid gaf. Zijn verdorvenheid wordt weerspiegeld in hoe hij met de rest van de schepping omgaat. En bovenal in hoe hij met andere mensen omgaat. De mens is een sociaal wezen. Hij heeft andere mensen nodig. Andere mensen zijn ons door God gegeven. Maar het diepe onrecht dat de ene mens de ander aandoet laat wel zien hoe schandelijk dit goddelijk geschenk wordt misbruikt.


De Plicht van de Mens

God gaf ons de vrijheid om te kiezen hoe we willen leven. Maar voor wat voor leven ziet Hij ons graag kiezen? Wat is hier op aarde onze eigenlijke taak? Het bijbelse antwoord op deze vraag vinden we door te kijken naar de relaties die wij aangaan met de wereld om ons heen. Elk mens is een samenspel van de manieren waarop hij omgaat met wie en wat rondom hem is. De allereerste plicht van ieder mens is om in de juiste relatie tot God te staan. “Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand” (Matt 22:37), en “Wanneer gij Mij liefhebt, zult gij mijn geboden bewaren” (Joh 14:15). De mens vindt zijn essentie in de omgang met God. Hij moet zich realiseren, en in zijn omgang met God erkennen, dat God de Schepper is en de mens slechts zijn schepping. De mens heeft ook omgang met de natuur. Hier ligt ook een deel van zijn plicht. God gaf hem heerschappij over de aarde (Gen 1:28). Alles is hem gegeven om door hem gebruikt te worden. Om gebruikt te worden, niet misbruikt.


En dan is er de omgang met andere mensen. Baseert een mens zijn omgang met anderen op Gods eigen liefde voor ieder mens, dan vervult hij hiermee dit deel van zijn taak. “Dit is mijn gebod, dat gij elkander liefhebt, gelijk Ik u heb liefgehad” (Joh 15:12). Hoe ziet Gods liefde voor ons eruit? Paulus laat ons diep in het liefdevolle hart van God kijken, in 1 Korintiërs 13. En Johannes vertelt hoe God deze ongekende liefde in daden omzette door zijn eigen Zoon te zenden (Joh 3:16). Zoals God zijn Zoon zond, zend Hij ook ons (Joh 20:21). Zó heeft God de mensen liefgehad, en zo wil Hij dat we elkaar liefhebben. Leeft de mens naar dit voorbeeld, dan vervult hij zijn taak in dit leven.


Gebed

Dank U, Here, dat U zo duidelijk aangeeft hoe wij moeten leven. Help mij om in de juiste relatie met U, mijn Schepper, te staan en om de mensen lief te hebben met uw offerbereide en redding brengende liefde. Amen.

bottom of page