top of page

Wie is een God als Gij?

“Wie is een God als Gij, die de ongerechtigheid vergeeft en de overtreding van het overblijfsel van zijn erfdeel voorbijgaat, die zijn toorn niet voor eeuwig behoudt, maar een welbehagen heeft in goedertierenheid! Hij zal Zich wederom over ons ontfermen, Hij zal onze ongerechtigheden vertreden. Ja, Gij zult onze zonden werpen in de diepten der zee” (Micha 7:18-19).


Geschenken

Sta eens even stil bij alle geschenken die u ooit ontvangen hebt. Er komen u waarschijnlijk allerlei soorten cadeau’s in gedachten. Denk dan nu aan alle grote gaven die u van God kreeg. Hij gaf ons zoveel! Niet lang geleden dacht ik ook aan alle gaven die God mij gaf. En één daarvan kwam me steeds weer voor de geest: de gave van zijn vergeving.


Ongerechtigheid, Overtreding en Zonde

Deze drie woorden, uit het bovenstaande vers, beschrijven de houding van de mens. Als we ze direct uit het Hebreeuws vertalen worden ze duidelijker. Zo betekent “ongerechtigheid bedrijven”: dat wat recht is verbuigen en krom maken. Wij mensen hebben Gods “rechte” wetten genomen en ze verbogen en verdraaid, aan onze zonden aangepast.

“Overtreding” duidt erop dat we “met opzet ergens tegenin gaan.” God heeft ons laten zien hoe Hij wil dat wij leven, maar iedereen gaat hier met opzet tegenin. Ieder mens zegt in zijn hart: ik bepaal zélf wel hoe ik moet leven!

Het woord “zonde” geeft aan dat we “het doel gemist hebben”, “tekort zijn geschoten”, of “onder de maat zijn gebleven.” God heeft een perfekte bedoeling met ieder leven. Maar niemand heeft ooit Gods bedoeling waar kunnen maken, want we zondigen allemaal. We blijven jammerlijk onder de maat.


Het Karakter van God

In het boek Micha schildert deze profeet het verheven karakter van God. In de gegeven tekst komen verschillende van de karaktertrekken van Jahweh naar voren. Hij wil “vergeven”, dat wel zeggen “opnemen en wegdragen.” Zo neemt Hij de neerdrukkende schuld van onze schouders af. ”Hij gaat voorbij aan” onze overtredingen, en staat dus nooit meer stil bij onze zonden, zodra ze eenmaal vergeven zijn. “Hij behoudt zijn toorn niet,” maar heeft een “welbehagen in goedertierenheid”. Hij verlangt er dus naar te vergeven, te vergeten en ons een gloednieuw begin te schenken.


Wie?

Niets wat de mens doet kan hem uiteindelijk aanvaardbaarder maken voor God. De vergeving die God ons schenkt is op niets anders gebaseerd dan enkel op de nobelheid van Gods eigen karakter. Dit alles overdenkend en ten diepste beseffend moet Micha zich uiteindelijk wel totaal overweldigd afvragen: “Wie is er zoals U?” (7:18a).


Ontvangers Worden Gevers

Zij die de diepte van Gods genade gaan begrijpen, gaan ook beseffen wat een voorrecht het is om die genade door te mogen geven. De Heer legt zijn geweldige geschenken in onze handen en zegt: Neem het, en reik het ook de anderen aan. “Want wie een zondaar van zijn dwaalweg terugbrengt, zal diens ziel van de dood behouden” (Jak 5:20). Sta eens even stil bij een prachtig geschenk. Om te ontvangen en om te geven. Is dat dan niet het geschenk van Gods vergeving?


Gebed

Here, help mij om steeds dieper te beseffen hoe geweldig groot uw genade is en de rijkdom van al uw geschenken. Leer mij wat een voorrecht het is om uw genade ook aan anderen te mogen aanreiken. En op die plaatsen waar ik zelf niet kan gaan, zoals in India waar zovelen door valse religies zijn misleid, om uw werk met toegewijd en ernstig gebed te mogen steunen. Amen.

bottom of page